Baszka

« Wrócenié do lëstë zéwiszczów

Baszka to pòzwa znóny na Kaszëbach kartowi jigrë. Graje sã w niã na pùnktë i niewiôldżé dëtczi. Òd czilenôsce lat je widzec ji òdrodã i zmianã kòntekstu graniô – baszka przeszła z priwatnégò rëmù (familiô, sąsedzë) do pùblicznégò (turniérë, miónczi).

Wedle M. Ùgòwsczégò baszka pòwstała abò òstała przëwiozłô na Kaszëbë pòd kùńc XIX w., czegò pòswiôdczenim je wiadło J. Łãgòwsczégò z tegò czasu. Etnograf żôlił sã wej, że dżinie jigra kùlanié krãga, jakô w niedzelã wëcygała na wieską drogã pòłowã mieszkańców wiosczi, a w ji môl wchôdô cyskanié w kartë i „wëcéranié łôw w karczmach”. Sztërdzescë lat pózni zmiany w spãdzywanim wòlnégò czasu przez Kaszëbów pòcwierdzywôł F. Lorentz. W 1934 r. pisół, że towarzësczé żëcé Kaszëbów przeniosło sã do karczmów, dze „spãdzywô sã wieczorë, a tej-sej téż pòpôłnia na cyskanim w kartë i picym, colemało przë zwãkù gramòfònu”. Nie pòdôł równak pòzwë abò pòzwów ji jigrë. Felëje téż zéwiszcza baszka w mònumentalnym dokazu B. Sëchtë Słownik gwar kaszubskich na tle kultury ludowej. Ò samëch kartownikach aùtór Słownika… pisze dosc kriticzno. Na Kaszëbach wej nôłogòwëch grôczów w kartë, òsoblëwie tëch, co dobiwelë, mielë za lëdzy trzimającëch łączbã z diôbłã. Gôdało sã, że to òn dôwô jima szczescé i pòdôwô kartë, co padłë pòd stół. Tej-sej nawetka pòjôwiałë sã ùdbë, że diôbéł sôdô do kartów z człowiekã i graje z nim ò jegò dëszã, ale nôczãscy przegriwô. Ùchòwało sã wiele pòwiôstków ò kartownikach, chtërny stracëlë w kartë wiôldżé dëtczi i na skùtk tegò mùszelë przedac gbùrstwò abò zwierzãta. Kartowé dłudżi mùszałë bëc dosc czãsté, bò w kaszëbsczim jãzëkù jistniało na nie apartné słowò: kartowé. Fùnksnérowałë téż rzeklënë, jaczé bëłë òstrzegą dlô kartowników, np. Chto graje w kartë, mô łeb òbdzarti (Sëchta), Chto grô w kartë, mô bùksë pòdzarté (Derdowsczi), Kòżdi grosz zarobiony w kartach, mô w sobie czarta (Roppel), W kartach to sto grôli sã rëchli zgraje, niżlë jeden zbògacy (Roppel).

Il. 1. Turniér Kaszëbsczi Baszczi òb czas Swiatowégò Zjazdu Kaszëbów

Wedle Ùgòwsczégò baszka mòże pòchòdzëc òd starszi jigrë, jaką béł lës, dzysdnia znóny leno w niejednëch môlëznach. Mòżlëwé, że z chãcë dodaniô chùtkòscë ti jigrze, rozwinãła sã krótszô i mni pòmachtónô baszka, jakô barżi pasowała ùczãstnikóm kartowëch zéńdzeniów. Dzysdnia w baszkã nôczãscy cyskô sã we sztërzech. Je to chùtkô jigra, a przez to pòdskôcającô i pòrësziwającô. Szpëla do cyskaniô w baszkã mô szesnôsce kartów: asów, damów, waletów (bùbków) i dzesątków. Kòżdi z ùczãstników dostôwô sztërë kartë. Nôprzód je dogadiwóny ôrt jigrë i warënczi, na jaczich mdze òna grónô. Célã grôczów  je ùdostanié jak nôwicy pùnktów w zakòntraktowónym  ôrce jigrë. Znóné są taczé hewò ôrtë: „zwëkłô”, „wieselé”, „cëchô”, „gran(d)”, „zolo”, „gran(d)-du(o)”, „zolo-du(o)”. W kòżdim rozdanim je pòdzél na „stôrëch” i „młodëch”. W „zwëkłi” i w „wieselim” je dwòje młodëch i tëli samò „stôrëch”. W jinëch przëtrôfkach je wiedno trzech „młodëch” i jeden „stôri”. Wezmë na to „cëchô”, to rozdanié, w jaczim „stôri” graje sóm procëm „młodim”, nie gôdającë ò tim na zôczątkù graniô. Je òn dbë, że krëjamno, to je „pò cëchù”, ùdô sã mù zebrac wicy jak pòłowã òczków (to je nômni piãcdzesąt trzë) i dobëc. W „granie” bédëjący mô òbrzészk wzyc wicy jak pòłowa òczków (nômni piãcdzesąt trzë), z pòrządkã kartów pasownym do ti jigrë. Za to w „zolo” pòjedinczny kartownik graje procëm wszëtczim jinym i mô òbrzészk wzyc przez pòłowã òczków ze zwëkłim pòrządkã mòcë kartów.

W baszce nôstarszą kartą je dama; to prawie sztërë damë w rãkù grôcza òznôczają baszkã. Baszka je rëszną jigrą, pòjedincznym rozdanióm towarzą krzikniãca, bicé piscama w stół abò rzucanié kartama. Pò skùńczony jigrze je czas na rozrechòwanié. W turniérowëch jigrach rechùje sã pùnktë wedle wëznaczonëch pùnktowëch stôwków, a wszëtkò zapisywô sã na specjalnëch protokòłach. W towarzësczich jigrach rozrechòwùje sã na dëtczi – wësokòsc stôwków je dogadiwónô òb czas bédowaniô, to je na zôczątkù jigrë. W baszkã cyskelë przed 1990 r. Kaszëbi, co jezdzëlë do robòtë strzódkama pùbliczny kòmùnikacje, òsoblëwie banama na turze Gdiniô – Kòscérzna. Grelë na môłé sëmë, gôdało sã nawetka ò „kòlejowi stôwce”, jaką bëło 50 groszi.

R. Òstrowskô i I. Trojanowskô tak òpisałë w swòjim kaszëbsczim Bedekerze tã jigrã: „Żebë zrozmiec – przëzérającë sã leno – na czim zanôlégô cyskanié w baszkã, je mùsz… nie grac w kartë. Wszëtkò tu je wej wëwróconé na rãbë. Nie jidze nawetka ò to, że atuty to »trumfë«, blotki – »fele«, walety – »bubczi«, trefle – »krziże«, a kiery – »serca«, jiwer je w tim, że nôstarszą kartą je… »krziżewô« dama. W ti nadzwëk dżentelmeńsczi jigrze wszëtczé damë są górą, chòc dwie nôwôżniészé – żôłãdną i pikòwą [winową] zwie sã mało delikatnym znankòwnikã »stôré«”.

Òb slédné 15-20 lat baszka z priwatnégò, familiowégò i sąsedzczégò rëmù przeszła do pùblicznégò. Na ji òdrodã i rozwij miałë cësk institucje (dodomë kùlturë, szôłtëstwa, ùrzãdë rozmajiti rówiznë), òrganizëjącë miónczi i turniérë baszczi. Baro wôżnym òkôzało sã òrganizowanié turniérów baszczi z leżnoscë Dnia Jednotë Kaszëbów i Swiatowëch Zjazdów Kaszëbów, w jaczich bierze ùdzél nawet wicy jak 200 lëdzy. Téż przë leżnoscë jinëch wëdarzeniów, òrganizowónëch przez partë Kaszëbskò-Pòmòrsczégò Zrzeszeniô, òdbiwają sã taczé miónczi. W 2014 rokù pòwstała Pòlskô Stowôra Baszczi z sedzbą w Garczu kòl Chmielna i kòłama w Lãbòrgù, Stãżëcë, Kòscérznie i Gniewie. Ji célã je rozwijanié i rozkòscérzanié baszczi jakno spòrtowi discyplinë, integracjô lubòtników ti jigrë i piastowanié kaszëbsczich zwëków. Stowôra òrganizëje mésterstwa Kaszëb, Pòmòrzô i Pòlsczi w baszkã. Jistné céle mô Federacjô Kaszëbë Baszka – Lës, ùsadzonô w 2015 r. z sedzbą w Szëmôłdze. Môlowëch i òglowòregionalnëch turniérów je wiele wicy (wezmë na to Turniér Baszczi ò Super Czelëch Bôłtu). Dzejają lokalné i regionalné lidżi. Jich dobiwcowie, jistno jak w amatorsczich spòrtowëch biôtkach, dostôwają czelëchë i diplomë. Pòpùlarnota baszczi wëchôdô bùten Pòmòrzô. Jistnieje internetowô starna https://www.kaszebe-baszka.pl, na jaczi są pùblikòwóné klasyfikacje pòjedincznëch miónkarzów i karnów, co bierzą ùdzél w turniérach Masters Pomorze. Pòkazywô òna, że na miónczi jidą lubòtnicë ti jigrë z Krajnë, Tuchòlsczich Bòrów, Sztumsczégò Pòwislô, Chełmińsczi Zemi. Analiza lëstë dobiwców (indiwidualnëch i w karnach) pòkazywô, że je to discyplina wnet blós dlô chłopów, ale w slédnym czasu corôz wicy bierzą ùdzél w kartowëch turniérach téż białczi. Baszka òkòma integracjowi i rozegracjowi fùnkcje, stôwô sã téż partã kaszëbsczi juwernotë. Pòdczorchiwóny je ji kaszëbsczi pòchòdzënk, przëtomnosc w kùlturze. Ji òdroda je przëmiarã wróceniô do żëcô kùlturowi spôdkòwiznë i daniégò mù przez karno nowëch sensów i znaczënków.

Ana Kwasniewskô

Bibliografiô:

  • Lorentz F., Zarys etnografii kaszubskiej, [w:] F. Lorentz, A. Fischer, T. Lehr-Spławiński,  Kultura ludowa i język, „Pamiętnik Instytutu Bałtyckiego”, t. 16, red. J. Borowik, Toruń 1934, s. 1–139
  • Łęgowski J., Kaszuby i Kociewie, Pòznań 1892, wëd. II, Gdiniô 2013
  • Ostrowska R., Trojanowska I., Bedeker kaszubski, Gduńsk 1978
  • Pomierska J. Przysłowia kaszubskie. Studium z paremiografii i paremiologii, Gduńsk 2013
  • Ugowski M., Baśka. Kaszubska gra karciana. Historia i zasady gry, Gduńsk-Nowô Karczma 2014

Netografiô:

http://psbaski.pl/ (dostęp 20.11.2019).

Ikonografiô:

  1. Zdrzódło: Kaszëbsczi Institut

« Wrócenié do lëstë zéwiszczów